Rasulullah s.a.w. bersabda, "Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila suatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." - maksud hadis riwayat Muslim

Perkhidmatan disini ialah :

(Perubatan Homeopati, Energy, Aromatherapi, Hidrotherapi, Ais Therapi)
Satu kaedah Istimewa cara millennium. Untuk semua keadaan dan penyakit TANPA ada kesan sampingan, Suci dan Selamat.

Menggunakan kaedah teknik gelombang yang menyeimbangkan semua sistem kelenjar yang lemah dan terganggu kembali kepada keadaan Stabil dan Harmoni semula.
Hanya dengan kemam dilidah, ransangan hingga ke sasaran sel kepada tiap-tiap keperluan sitem badan tanpa ada sebarang kesan sampingan.

Dimanakah KELEMAHAN anda?
Dimanakah KEDUDUKAN PENYAKIT Anda?
Dimanakah tahap TEKANAN dan KESEDIHAN Anda?

Kenalilah dan Rawatlah Penyakit Anda Melalui Kaedah Gelombang Teori Ruang Masa Pertimbangan Sunnah…

Formula Perubatan Sunnah tidak bertindak sebagai ubat dan penawar, sebaliknya penggalak kepada semua sistem dalam badan, dan SISTEM badanlah yang MERAWAT tubuh badan anda sendiri.


Bebaskan diri Anda dari Perubatan berasakan DADAH dan KIMIA!

Hubungi : Fyrol Ikram Othman
MDMA (OIUCM COLOMBO)
DMA kpp.UK, Homeopati (IBAM)
Pengamal Perubatan Sunnah Bertauliah
013 – 388 2726

Jumaat, 29 Oktober 2010

Air dan Manusia - Air Ketuban


Air dan Manusia - Air Ketuban

Oleh : Fyrol Ikram Othman



Air Ketuban berasal daripada cecair rembesan kulit bayi dan produk air kencing bayi dan ia mencerminkan sistem kumbahan dan fungsi buah pinggang dan gastrausus bayi sendiri. Cecair tersebut yang mengelilingi bayi dalam kandungan ibu.


Air kencing yang dihasilkan pleh bayi menunjukkan fungsi buah pinggang kerana bayi menelan semula air kencingnya, jadi ia bermakna fungsi buah pinggang dan gastrausu adalah normal.


Jika air ketuban kurang, ia menunjukkan bayi tidak menghasilkan air kencing yang cukup, bermakna fungsi buah pinggannya terjejas dan sekiranya tidak berfungsi dengan betul, ia membawa maksud berlaku congenital abnormalities.


Sekiranya air ketuban kurang, saiz perut ibu pun lebih kecil kerana ia kering. Perut ibu yang kecil juga disebabkan air ketuban pecah awal atau bersalin pra-matang walaupun saiz bayi adalah normal. Dalam kes ini, doktor akan menyuruh ibu melahirkan bayi sebab ia membawa risiko pada bayi sama ada kematian, kecacatan atau dijangkiti kuman.


Didalam perut ibu yang dilapisi air ketuban inilah manusia terjadi dan berkembang..
Air ketuban tidak boleh terlalu kurang, dan tidak boleh pula terlalu lebih. Kadar normal air ketuban ialah dari bacaan 0.5- 2.5 liter. Air ketuban kurang biasanya merujuk kepada masaalh buag pinggang bayi atau tekanan darah tinggi ibu, manakala air ketuban lebih pula biasanya disebabkan oleh masaalah diabetis ibu.

Tiga Tahap Bayi Dalam Rahim



Dalam ayat ke-6 surat Az Zumar, disebutkan bahwa manusia diciptakan dalam rahim ibu dalam tiga kegelapan. Embriologi moden telah mengungkap bahawa perkembangan ebriologi bayi terjadi pada tiga daerah yang berbeza dalam rahim ibu.

Dalam Al Qur'an dipaparkan bahwa manusia diciptakan melalui tiga tahap dalam rahim ibunya.

"... Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan?" (Al Qur'an, 39:6)


Sebagaimana yang akan difahami, dalam ayat ini ditunjukkan bahawa seorang manusia diciptakan dalam tubuh ibunya dalam tiga tahap yang berbeza. Sungguh, biologi moden telah mengungkap bahawa pembentukan embrio pada bayi terjadi dalam tiga tempat yang berbeza dalam rahim ibu. Sekarang, di semua buku embriologi yang dipakai di pelbagai fakulti perubatan, hal ini dijadikan sebagai pengetahuan dasar. Misalnya, dalam buku Basic Human Embryology, sebuah buku rujukan utama dalam bidang embriologi, fakta ini diuraikan sebagai berikut:

"Kehidupan dalam rahim memiliki tiga tahap: pre-embrionik; dua setengah minggu pertama, embrionik; sampai akhir minggu ke lapan, dan janin; dari minggu ke lapan sampai kelahiran." (Williams P., Basic Human Embryology, 3. edition, 1984, s. 64.)

Trimester 1
*minggu 2 - zigot - bergerak keluar dari tiub falopio.

*minggu 4 - Embrio - membenamkan diri ke dinding rahim seterusnya membentuk plasenta(uri) dan bayi.

*minggu 6 - Tali pusat, degupan jantung,kepala,mata,usus dan hati mula terbentuk.

*minggu 10 - Menjadi fetus - organ mula berfungsi.

Trimester 2
*minggu 14 - Risiko keguguran menurun,organ reproduktif(alat kelamin) terbentuk, rambut dan kuku terbentuk. Saat ini si ibu mungkin boleh merasai kehadiran simanja.

*minggu 18 - Jari mula terbentuk, organ telinga terbentuk dan berfungsi.

Trimister 3
*minggu 26 - Retina mula terbentuk

*minggu 30 - Fetus boleh bernafas dengan paru-paru jika dilahirkan

*minggu 40 - Proses kelahiran boleh berlaku bila-bila masa.

bersambung...
















RTE ViTTO 16 & RTE ViTTO 17
Membantu mencegah bayi cacat
Membantu mendapatkan anak lelaki/perempuan(untuk ibu mengandung)
Bagi ibu-ibu yang mengandung kemudian disyaki bayi dalam kandungan menghadapi masaalah tetentu seperti sindrown down atau apa-apa abnormaliti seperti buah pinggang besar, hidrosephalus dan sebagainya, bolehlah mencuba formula ini. InsyaAllah membantu.

RTE ViTTO 2
Membantu membina perkembangan bayi yang sihat (dalam kandungan)
Sangat sesuai untuk ibu yang mengandung.
Mengelak keracunan kepada bayi dalam kandungan.

InsyaAllah semuga usaha saya dan rakan-rakan memperkenalkan kaedah rawatan ini serta usaha anda mencari penawar diberkati dan diredhoi oleh Allah s.w.t

Tiada ulasan:

Catat Ulasan